I denna blogg fördjupar jag mig i någon av de 65 000 tankar som spinner runt i mitt huvud varje dag.

söndag 15 maj 2011

Mångfacetterad

Med inläggets rubrik syftar jag på min blivande yrkesroll.. I fredags avslutade jag den hittills absolut bästa praktiken. Jag fick tillbringa 3 veckor på min gamla högstadieskola. Hittills under studierna har vi haft våra flesta praktikperioder vid Övis och på den sk lågstadiesidan (F-6). Jag har alltid haft en känsla av att jag vill jobba med äldre barn och ungdomar, och i och med den här praktiken fick jag det bekräftat. Många frågar sig varför man vill jobba med finniga, uppkäftiga, hormonstinna tonåringar, och jag måste medge att jag faktiskt har ganska svårt att förklara det.. Men de är så underbara på sitt eget vis. De har attityd, humor och man kan ställa lite högre krav på dem och ha diskussioner på helt andra sätt än med yngre barn. Som vuxen måste man också kämpa för att få respekt och få en bra kontakt med dem, de kommer inte genast springande med kramar och ser en som en förebild. De är ju också inne i en så speciell livsperiod, föräldrar och andra vuxna har mycket mindre att säga till om och kompisar blir de stora påverkarna. De kan lätt hamna in på fel spår.
Under min tid där fick jag en helt ny respekt för högstadielärarna och speciellt speciallärarana. Jag blev medveten om att själva undervisningen på lektionerna är en mycket liten del av hela yrket. Planering, ip-skrivande, testning, elevvårdsmöten, handledning, utvecklande av livskompetens, (allvarliga) diskussioner med elever, föräldrar samt andra lärare och intygsskrivande mm. är några av de saker om hör till deras vardag. Jag fick vara med om allt förutom IP-skrivandet som oftast sker i början av läsåret. Som speciallärare åt elever i denna ålder blir man en blandning mellan lärare, terapeut, livscoach, bollplank, slagpåse och fostrare.
Jag lade ner en hel del tid på planerandet av mina lektioner. 11-13 timmars arbetsdagar utan lön. Man har kanske 3 ämnen på samma gång med elever som har olika typer av svårigheter. Ibland ska kanske en skriva prov så då måste man se till att de andra i gruppen får uppgifter som de kan göra någorlunda självständigt och framför allt tyst. Sen har man kanske planerat in muntliga övningar eller pararbeten och så skolkar två och en är sjuk, då är det bara att skrota hela planeringen och snabbt som attan dre fram alternativ ur rockärmen. Vad funkar för den här eleven? Vad funkar för den här gruppen? Var hittar jag material till det här?
Pratade med lärare som jobbat 20 år och fortfarande går nästan hela kvällen till att planera morgondagens lektioner. Det är ju så klart olika på, en ämneslärare som undervisat samma ämne i 30 år klarar sig säkert bra på 20 minuter med en lärare som jobbar med blandade grupper, har många olika ämnen och barn med olika typer av svårigheter får nog sätta ner en hel del tid på planeringen.
Ofta har jag lektionens upplägg klar för mig genast, men själva förverkligandet tar tid. Skriva ner frågor, uppgifter, hitta bilder mm tar längre tid än man tror. Som tur är så har min vän, som blir ingenjör nu i slutet av maj, lovat att uppfinna en printer som man kan koppla direkt till huvudet. Då kommer allt att gå betydligt mycket snabbare! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar