I denna blogg fördjupar jag mig i någon av de 65 000 tankar som spinner runt i mitt huvud varje dag.

onsdag 18 maj 2011

Träningsprogram

Japp gott folk. Nånting historiskt har hänt igen, jag har skrivit mitt första träningsprogram åt mig själv!!
Varför? kan man ju undra, jag som ser så otroligt fantastisk ut från förr!
Nånej nånej, nu bärd e åv liti igen. Visst finns det alltid saker som kunde förbättras. Tyvärr kan man ju int träna sig till några kupor större bröst och hår som inte ser ut som ett fågelbo. Men man kan träna sig till fastare lår! :) Vad jag har förstått så tränar man inte bara av den orsaken att man vill se bättre ut, utan det finns även andra orsaker som t.ex. ett ökat välmående, bättre kondition, ökad styrka... Orsakerna till att jag plitade ner mitt träningsprogram är trefaldiga: 1) fastare lår. 2) Ökat välmående (då tänker jag främst på min ansträngningsastma som jag vill få bättre kontroll över.) 3) Kondition (jag skriver inte bättre kondition, för om den ska kunna bli bättre så måste man ju ha en till att börja med.)

Eftersom det var tisdag igår så sneglade jag ner på mitt träningsprogram och fäste blicken vid just tisdag. Där stod det: LÄNK. USCH och FY tänkte jag då.. Inte för att joggande och springande är så fruktansvärt tungt och jobbigt, och mina lungor känns som om de sko kollapsa efter 5 minuter (vilket det nog är och vilket de nog gör), utan mina USCH och FY tankar berodde på att jag tycker att joggning är så väldans TRÅÅÅÅÅÅKIIIIIIIIGT!!!!!!!!!!!!!!! Att springa för sig själv längs en vägkant eller på en cykelbana. uff och gäsp.

Sen var de ju det där med konditionen också, den som inte finns. Man skulle ju vilja ha en grundkondition* som är någorlunda acceptabel. Då jag var liten var jag ett väldigt aktivt barn, sprang runt och lekte mest hela tiden. Väldigt lite tv-tittande och datorspelande, men MYCKET spring i skogen och på klippor.

(*FÖRKLARING: Grundkondition: "Om du har en för din ålder normal vilopuls, normalt blodtryck, normala blodfetter, inte flåsar ihjäl dig när du går upp för trappor osv, då har du förmodligen en helt ok grundkondition. Du orkar springa till bussen om du är lite sen på morgonen; du lider inte av ständig trötthet eller värk i kroppen som orsakas av stelhet och otränade muskler, osv..".)

Sen då man kom började på 7:an var det skolk från gymppa som var det hetaste och senaste. Skolk från skolgymnastiken var ungefär lika som "den lilla svarta" i Hollywood, och sen dess har en brant nedåtgående spiral tagit fart.

Hur som helst..... LÄNK stod på schemat. Just innan jag skulle bege mig iväg kom min kära sambo hem och berättade att det finns en vandringsled några hundra meter in i skogen bakom vårt hus. JAAAAAAAAA tänkte jag, springa i skogen som då man var liten! Hoppa över rötter och stenar, jaga skogsharar och springa in i myrstackar. UNDERBART. Det blev precis som jag hade tänkt mig. Jag sprang på min vän skogsharen som tidigare på dan hade varit och hälsat på mig utanför huset, jag hörde hackspettar och såg måånga myrstackar. Skogen var helt fantastiskt vacker och bäst av allt: Jag sprang inte vilse. :) Nästa gång det står länk på schemat så blir det absolut en tur i skogen igen och förhoppningsvis så behöver inte befolkningen i Larsmo ställa upp i någon skallgångskedja.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar